Khamis, 8 Ogos 2013

“Ibu saya bukan Islam”

JJJKuala Lumpur – “Ibu saya bukan Islam, tapi dia yang belikan sejadah dan menyuruh saya menunaikan solat. Malah, dia memasang televisyen dan menyuruh saya meniru gerak-geri orang bersolat ketika siaran solat Jumaat disiarkan secara langsung.

“Sebab itulah bila ibu meninggal dunia, saya benar-benar hilang tempat bergantung kerana dia bersungguh-sungguh menyuruh saya mempraktikkan Islam,” kata saudara baru yang mahu dikenali sebagai Nurul, 46.
Ibu tunggal kepada tiga anak itu berkata, biarpun ketika itu dia sudah berkahwin dengan seorang lelaki Melayu, namun kehidupan mereka yang selalu berpindah-randah menyukarkannya mempelajari agama Islam.
“Seingat saya, hanya sempat belajar dengan anak lelaki jiran yang berusia 11 tahun mengenai bacaan dalam solat dan surah pertama saya hafal selepas al-Fatihah adalah al-Ikhlas. Hanya surah itu saja yang mampu saya baca sehingga lima tahun,” katanya.
Begitupun, Nurul yang memeluk Islam sejak 1997 berkata, tidak pernah menyesal, malah percaya Allah SWT adil dan menerima amal ibadatnya asalnya dia ikhlas dan melakukan dengan niat bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan